8. Ιλιάς


ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΤΡΙΗΡΗΣ

Θ. Η απόφαση του Διός στην αγορά των Θεών.
Κόλος,κολοβή ,σύντομη μάχη.
Ξημερώνει (25η μέρα) και στον Όλυμπο μια νέα συνέλευση των θεών βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο Δίας με απειλές απαγορεύει στους άλλους θεούς να παρεμβαίνουν στον πόλεμο υπέρ των Τρώων ή των Δαναών. Το σχέδιο του (η βουλή του) μπαίνει πλέον σε εφαρμογή. Αμέσως μετά, στα χρυσά ντυμένος, ανεβαίνει στο αμάξι του και κατευθύνεται στην Ίδη, για να παρακολουθήσει από εκεί ψηλά την πορεία της μάχης, που στην αρχή μοιάζει αμφίρροπη. Κατά το μεσημέρι ο Δίας βάζει τις μοίρες θανάτου των δύο αντιπάλων σε ζυγαριά και η κακή τύχη γέρνει προς το μέρος των Αχαιών αναπότρεπτα, λοιπόν, αυτή θα είναι μοιραία μέρα (αΐσιμον ήμαρ) γι’ αυτούς. Πράγματι, η κατάσταση αλλάζει αμέσως υπέρ των Τρώων: οι Αχαιοί υποχωρούν, ενώ ο Έκτορας, βέβαιος για την υποστήριξη του Δία, καυχιέται ότι θα κατακάψει τα καράβια τους και θα τους συντρίψει οριστικά. Ο Δίας εμψυχώνει τους Τρώες, οι οποίοι πλέον κυνηγούν τους Έλληνες μέχρι πέρα από την τάφρο, δίπλα στα πλοία τους!

Η Ήρα, αφού αποτυγχάνει να πείσει τον Ποσειδώνα να παραβούν την εντολή του Δία, συμφωνεί με την Αθηνά να σπεύσουν οι δυο τους να βοηθήσουν τους Δαναούς. Ο Δίας όμως τις βλέπει από την Ίδη και στέλνει την Ίριδα με νέες απειλές. Οι δυο θεές αναγκάζονται να γυρίσουν πίσω λυπημένες. Σε λίγο επιστρέφει στον Όλυμπο και ο Δίας, ο οποίος τις ειρωνεύεται για τις ενέργειές τους και προφητεύει μεγαλύτερες συμφορές για τους Αχαιούς την επόμενη μέρα. Αποκαλύπτει επίσης σε γενικές γραμμές το σχέδιο του: οι νίκες των Τρώων θα συνεχιστούν έως ότου σκοτωθεί ο Πάτροκλος. Έτσι ο Αχιλλέας θα ικανοποιηθεί από τις ήττες των Αχαιών, αλλά θα αναγκαστεί να ξαναβγεί στη μάχη για να εκδικηθεί το θάνατο του φίλου του. Ενώ η συζήτηση τελειώνει ψηλά στην κατοικία των θεών, κάτω στην τρωική πεδιάδα η νύχτα βρίσκει τους Δαναούς απελπισμένους. Οι Τρώες, πάλι, χαρούμενοι μα και θλιμμένοι που δεν ολοκλήρωσαν τη νίκη τους, στρατοπεδεύουν (για πρώτη φορά!) στο ύπαιθρο, έξω από τα τείχη.

 

Ιλιάς!
Ο Λόγος, το Βιβλίο, τα Έπη

το ΘΕΙΟΝ Θ ήτα και ο κλήρος της ΖΩΗΣ!

Το αστέρι του Βορρά!

2800 χρόνια από τον Όμηρο και μετά…

Advertisements

7 thoughts on “8. Ιλιάς

  1. Ω ηγήτορες των Φαιάκων,
    εμπρός πηγαίνετε στην αγορά του δήμου
    να ακούσετε τον ξένο
    ……λέει η Αθηνά
    μοιάζοντας με κήρυκα
    σε κάθε άνδρα παριστάμενο!

    πλησίον· ἡ δ’ ἀνὰ ἄστυ μετῴχετο Παλλὰς Ἀθήνη
    εἰδομένη κήρυκι δαΐφρονος Ἀλκινόοιο,
    νόστον Ὀδυσσῆϊ μεγαλήτορι μητιόωσα,
    καί ῥα ἑκάστῳ φωτὶ παρισταμένη φάτο μῦθον· 10

    «δεῦτ’ ἄγε, Φαιήκων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες,
    εἰς ἀγορὴν ἰέναι, ὄφρα ξείνοιο πύθησθε,
    ὃς νέον Ἀλκινόοιο δαΐφρονος ἵκετο δῶμα
    πόντον ἐπιπλαγχθείς, δέμας ἀθανάτοισιν ὁμοῖος.»

  2. Κάθε κάτοικος του νησιού έχει την νήα του.
    Αθλητικοί αγώνες και ονόματα αθλητών.

    110
    ὦρτο μὲν Ἀκρόνεώς τε καὶ Ὠκύαλος καὶ Ἐλατρεὺς
    Ναυτεύς τε Πρυμνεύς τε καὶ Ἀγχίαλος καὶ Ἐρετμεὺς
    Ποντεύς τε Πρῳρεύς τε, Θόων Ἀναβησίνεώς τε
    Ἀμφίαλός θ’, υἱὸς Πολυνήου Τεκτονίδαο·
    ἂν δὲ καὶ Εὐρύαλος, βροτολοιγῷ ἶσος Ἄρηϊ,
    Ναυβολίδης, ὃς ἄριστος ἔην εἶδός τε δέμας τε
    πάντων Φαιήκων μετ’ ἀμύμονα Λαοδάμαντα.
    ἂν δ’ ἔσταν τρεῖς παῖδες ἀμύμονος Ἀλκινόοιο,
    Λαοδάμας θ’ Ἅλιός τε καὶ ἀντίθεος Κλυτόνηος.
    οἱ δ’ ἦ τοι πρῶτον μὲν ἐπειρήσαντο πόδεσσι· 120
    τοῖσι δ’ ἀπὸ νύσσης τέτατο δρόμος· οἱ δ’ ἅμα πάντες
    καρπαλίμως ἐπέτοντο κονίοντες πεδίοιο.
    τῶν δὲ θέειν ὄχ’ ἄριστος ἔην Κλυτόνηος ἀμύμων·
    ὅσσον τ’ ἐν νειῷ οὖρον πέλει ἡμιόνοιϊν,
    τόσσον ὑπεκπροθέων λαοὺς ἵκεθ’, οἱ δ’ ἐλίποντο.
    οἱ δὲ παλαιμοσύνης ἀλεγεινῆς πειρήσαντο·
    τῇ δ’ αὖτ’ Εὐρύαλος ἀπεκαίνυτο πάντας ἀρίστους.
    ἅλματι δ’ Ἀμφίαλος πάντων προφερέστατος ἦεν·
    δίσκῳ δ’ αὖ πάντων πολὺ φέρτατος ἦεν Ἐλατρεύς,
    πὺξ δ’ αὖ Λαοδάμας, ἀγαθὸς πάϊς Ἀλκινόοιο. 130

  3. Οι περιπέτειες του Άρη και της Αφροδίτης
    στα δίχτυα του Ήφαιστου
    παρουσία του Ερμή και του Ποσειδώνος……

    αὐτὰρ ὁ φορμίζων ἀνεβάλλετο καλὸν ἀείδειν
    ἀμφ’ Ἄρεος φιλότητος ἐϋστεφάνου τ’ Ἀφροδίτης,
    ὡς τὰ πρῶτ’ ἐμίγησαν ἐν Ἡφαίστοιο δόμοισι
    λάθρῃ· πολλὰ δὲ δῶκε, λέχος δ’ ᾔσχυνε καὶ εὐνὴν
    Ἡφαίστοιο ἄνακτος. ἄφαρ δέ οἱ ἄγγελος ἦλθεν 270……..

  4. Ο χορός της σφαίρας!

    Ἀλκίνοος δ’ Ἅλιον καὶ Λαοδάμαντα κέλευσε 370
    μουνὰξ ὀρχήσασθαι, ἐπεί σφισιν οὔ τις ἔριζεν.
    οἱ δ’ ἐπεὶ οὖν σφαῖραν καλὴν μετὰ χερσὶν ἕλοντο,
    πορφυρέην, τήν σφιν Πόλυβος ποίησε δαΐφρων,
    τὴν ἕτερος ῥίπτασκε ποτὶ νέφεα σκιόεντα
    ἰδνωθεὶς ὀπίσω· ὁ δ’ ἀπὸ χθονὸς ὑψόσ’ ἀερθεὶς
    ῥηϊδίως μεθέλεσκε, πάρος ποσὶν οὖδας ἱκέσθαι.
    αὐτὰρ ἐπεὶ δὴ σφαίρῃ ἀν’ ἰθὺν πειρήσαντο,
    ὀρχείσθην δὴ ἔπειτα ποτὶ χθονὶ πουλυβοτείρῃ
    ταρφέ’ ἀμειβομένω· κοῦροι δ’ ἐπελήκεον ἄλλοι
    ἑσταότες κατ’ ἀγῶνα, πολὺς δ’ ὑπὸ κόμπος ὀρώρει. 380

  5. Το παράπονο της Ναυσικάς!
    Να με θυμηθείς όταν φθάσεις
    στην χώρα σου!

    · Ναυσικάα δὲ θεῶν ἄπο κάλλος ἔχουσα
    στῆ ῥα παρὰ σταθμὸν τέγεος πύκα ποιητοῖο,
    θαύμαζεν δ’ Ὀδυσῆα ἐν ὀφθαλμοῖσιν ὁρῶσα
    καί μιν φωνήσασ’ ἔπεα πτερόεντα προσηύδα· 460

    «χαῖρε, ξεῖν’, ἵνα καί ποτ’ ἐὼν ἐν πατρίδι γαίῃ
    μνήσῃ ἐμεῖ’, ὅτι μοι πρώτῃ ζωάγρι’ ὀφέλλεις.»

  6. Παραγγελιά
    …του Οδυσσέα προς τον Δημόδοκο!

    Τραγούδησε Φαιακίσιε κιθαρωδέ,
    για τον Δούρειον Ίππον
    που εποίησε ο Επειός και η Αθηνά …. με θεσπέσια αυδή!

    492 ἀλλ’ ἄγε δὴ μετάβηθι καὶ ἵππου κόσμον ἄεισον

    δουρατέου, τὸν Ἐπειὸς ἐποίησεν σὺν Ἀθήνῃ,

    ὅν ποτ’ ἐς ἀκρόπολιν δόλον ἤγαγε δῖος Ὀδυσσεὺς

    ἀνδρῶν ἐμπλήσας, οἳ Ἴλιον ἐξαλάπαξαν.

    αἴ κεν δή μοι ταῦτα κατὰ μοῖραν καταλέξῃς,

    αὐτίκα καὶ πᾶσιν μυθήσομαι ἀνθρώποισιν,

    ὡς ἄρα τοι πρόφρων θεὸς ὤπασε θέσπιν ἀοιδήν.»

  7. Πες μου το όνομα σου και την πατρίδα σου!
    Πες μου το όνομα σου, λέει ο Αλκίνοος
    … στον ναυαγό επισκέπτη του
    εἴπ’ ὄνομ’, ὅττι σε κεῖθι κάλεον μήτηρ τε πατήρ τε, 550

    ἄλλοι θ’ οἳ κατὰ ἄστυ καὶ οἳ περιναιετάουσιν.

    οὐ μὲν γάρ τις πάμπαν ἀνώνυμός ἐστ’ ἀνθρώπων,

    οὐ κακὸς οὐδὲ μὲν ἐσθλός, ἐπὴν τὰ πρῶτα γένηται,

    ἀλλ’ ἐπὶ πᾶσι τίθενται, ἐπεί κε τέκωσι, τοκῆες.

    εἰπὲ δέ μοι γαῖάν τε τεὴν δῆμόν τε πόλιν τε,

    ὄφρα σε τῇ πέμψωσι τιτυσκόμεναι φρεσὶ νῆες

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s